Senioreiden puhelinystävä palvelu

Sosiaaliset kontaktit ovat perustavaa laatua oleva oikeus ja tarve myös poikkeusolojen aikana.

Senioreiden puhelinystävä palvelu on helppo ja matalan kynnyksen palvelumuoto erityisesti silloin kuin fyysiset kontaktit ovat rajoitettu (pandemia, oma liikkuminen kodin ulkopuolella vähäinen) tai välimatkat ovat pitkiä. 

Säännöllisillä ja merkityksellisillä keskusteluilla tutun ihmisen kanssa pystytään vähentämään yksinäisyyttä sekä lisäämään arkiaktiivisuutta ja toimintakykyä.

Puhelinystävä palvelu toteutetaan puhelimitse. Olemme halunneet pitää palvelun käyttöönoton mahdollisimman helppona. Jos sinulla on puhelin ja pystyt vastaamaan siihen, niin muuta ei tarvita.

  • Asiakkaalle määritetään oma puhelinystävä, jonka kanssa käydään säännöllisesti kuulumisia läpi sekä keskustellaan toivotuista aiheista.
    • Yksilöpuhelut
  • Palveluvalikoimassamme on tarjota paitsi yksilöllisiä puhelinkontakteja myös etäystäväpiirejä / puhelinkerhoja (tulossa). Tällöin pääsee ohjaajan yhdistämänä käymään keskusteluja muiden senioreiden / vertaisten kanssa joko johonkin teemaan liittyen tai ihan vaan kuulumisten vaihtoon.
    • Teemapuhelut (esim. muisti, uni, suru tai vaikkapa oma rakas harrastus)
    • Ryhmäpuhelut (joka vertaisryhmä tai oma itse valikoitu ryhmä esim. omien ystävien kanssa)
  • Iäkkäänäkin voi ystävystyä, kunhan siihen vaan tarjotaan mahdollisuuksia ja tässä on mahdollisuus, joka ei ole paikasta kiinni. Kannattaa kokeilla.

 

Voimme luvata, että puhelinkeskustelutuokioista tulee odotettuja hetkiä kuten hyvän/hyvien ystävien kanssa jaetut hetket yleensä ovat. 

Palvelun hyödyt ja miksi haluamme tarjota tämänlaista palvelua

Suomalaisista ikääntyneistä noin kolmannes kärsii säännöllisesti yksinäisyydestä, ja tilanne on pahentunut entisestään poikkeusolojen aikana, kun lähimmäisten vierailut ovat kutistuneet minimiin.

Yksinäisyydellä on tutkitusti kielteinen vaikutus mielenterveyteen, aktiivisuuteen sekä toimintakykyyn, mikä aiheuttaa jatkuvaa huolta myös omaisille omien (iso)vanhempien jaksamisesta. Kivutkin tuntuvat usein kovemmilta, kun on yksin.

Yksinäisyyden kokemus saattaa siis vaikeuttaa kotona selviämistä ja lisätä laitoshoidon tarvetta.

  • Yhteisöllisyys ja sosiaaliset kontaktit puolestaan vähentävät näitä riskejä ja auttavat elämänhalun ja -ilon säilymisessä. Puhelinystävä on kiinnostunut kuuntelija, jonka kanssa voi jakaa päivän tai jopa koko elämän iloja ja suruja.

 

Sananlasku: ”Jaettu suru on puolikas suru ja jaettu ilo on kaksinkertainen ilo”

On tärkeää, että meillä jokaisella on joku, jonka kanssa voidaan lähes reaaliaikaisesti vaihtaa kuulumisia – ettei omien ajatusten kanssa tarvitse olla viikkoja yksin ennen kuin on mahdollista jakaa niitä toisen kanssa.

Moni omainen on kertonut arvostavansa sitä, että voi tarjota iäkkäälle läheiselleen merkityksellisyyttä, turvallisuuden tunnetta ja ennen kaikkea seuraa, jotta tämän ei tarvitse olla yksin kovin pitkiä aikoja. Ei tarvitse miettiä onko kaupan kassa, kotihoitaja tai vaikkapa puhelinmyyjä (jos sattuu soittamaan) viikon ainoita keskustelukumppaneita, tai onko tällä viikolla tavattu ketään, jonka kanssa voi jutella. Samalla itseltä vähenee huoli omaisen voinnista, kun osan kontakteista hoitaa puhelinystävä, joka tarvittaessa kertoo omaisellekin, mikäli huomaisi huolen aiheita.

Senioreiden puhelinystävä palvelun kautta pystymme järjestämään viikoittaiset tai jopa päivittäiset juttutuokiot puhelimitse saman ystävän kanssa vaarantamatta kenenkään terveyttä. Säännöllisyys ja aina sama henkilö ovat monelle ne tärkeimmät kriteerit – ei iäkäs jaksa tutustua aina uuteen henkilöön ja aloittaa keskusteluja alusta.

 

Säännöllisten juttutuokioiden hyötyjä ovat muun muassa:

  • Onnellisempi ja aktiivisempi vanhuus
  • Yksinäisyyden ja masennuksen ennaltaehkäisy
  • Säännöllinen sosiaalinen kontakti ja aktiviteetti ilman fyysistä kontaktia
  • Oman merkityksellisyyden kokeminen
  • Elämänhalun ja elämän ilon ylläpitäminen

 

Seniori-ikäisten määrä lisääntyy vauhdilla, ja julkisella sektorilla ei ole resursseja eikä taloudellista mahdollisuutta huolehtia kaikesta.

Tilaamalla puhelinystävän iäkkäälle läheisellesi, voit luottaa, että hän saa säännöllisesti keskusteluseuraa ja tulee kuulluksi. Yksinäisyyden tunnetta voidaan näin tehokkaasti lieventää.

Meillä puhelut soittavat pääasiassa aina sama henkilö, joka oppii tuntemaan asiakkaan ja pystyy jatkamaan keskustelua siitä mihin viimeksi jäätiin. Tällöin on myös mahdollista keskustelun lomassa tehdä havaintoja asiakkaan voinnista ja ottaa puheeksi siihen liittyviä asioita, jos aihetta on.

Sopimusta tehdessä omainen voi pyytää, että hänelle informoidaan, mikäli asiakkaan voinnissa keskusteluiden myötä havaitaan jotain normaalista poikkeavaa.

Usein kysyttyä puhelinystävä palvelusta

Moni kokee, että vaikka julkinen sektori hoitaakin mallikkaasti välttämättömimmän avun tarpeen (huolehtii hoidollisista asioista, antaa lääkkeet, avustaa peseytymisessä jne.), niin aikaa seurusteluun ja henkiseen hyvinvointiin tai iäkkään kuunteluun ei ole tarpeeksi.

Perustarpeita on sekä fyysisiä, henkisiä että sosiaalisia. Kaikkiin näihin ei julkisen puolen resurssit valitettavasti riitä vastaamaan.

Vapaaehtoissektorilta saattaa löytää henkilöitä julkista sektoria täydentämään, mutta heilläkään ei aina ole mahdollisuuksia säännöllisiin kontakteihin.

  • Senioreiden puhelinystävä palvelu on tullut täydentämään näitä palvelumuotoja.

Entä jos ikääntynyt ei (vielä) tarvitsekaan fyysisen avun muotoja, vaan pärjäilee kotona ilman kotihoitoa tms.? Kuka silloin on yhteydessä häneen säännöllisesti? Omaiset ja ystävät?

  • Toki, mutta kuten tiedämme, on elämä nuoremmilla / työikäisillä joskus kovin hektistä, eikä aina tahdo löytyä riittävän usein aikaa iäkkäälle omaisellemme niin, että aidosti kaikessa rauhassa ehdimme kuulla mitä hänellä on kerrottavana.

Iän karttuessa monen iäkkään oma ystäväpiiri saattaa myös harventua ihan luonnollisista syistä. Tulee sairauksia ja yhteyksien ylläpito ja tapaamiset vaikeutuvat. Moni myös kuolee. Uusia ystäviä on haastavampi löytää, varsinkin jos omatkin kulkemiset harrasteisiin tms. ovat vähissä. Aina fyysiset vierailut eivät ole edes mahdollisiakaan, kuten nyt korona-aikana.

Kartoituksemme mukaan maassamme on vielä paljon senioreita, jotka eivät osaa tai uskalla käyttää tietokonetta ja videoneuvotteluyhteyksiä tai muita digitaalisen maailman viestintävälineitä. Kaikilla ei edes ole tietokonetta.

Puhelin useimmilla on ja sen käyttö useimmilla onnistuu, vaikka olisi lievästi tai keskivaikeasti muistisairaskin.

Puhelinystävä soittaa ja asiakkaan tarvitsee vain vastata puhelimeen sovittuna aikana. Puhelin on matalan kynnyksen kontaktimuoto. Ystävän kanssa voi helposti keskustella kotisohvalta käsin. Mikäli asiakkaalla on älypuhelin, niin myös videopuhelut ovat mahdollisia.

Asiakkaan ei tarvitse hankkia palvelua varten erikoislaitteita. Tavallinen puhelin ja liittymä riittävät.

Halutessa on mahdollista hankkia ja käyttää tablettia, jonka avulla voidaan soittaa videopuheluja. Tällöin tarvitaan myös tietoliikenneyhteys joko WiFin tai SIM-kortin dataliittymän kautta.

Haluamme, että puhelinystävä on mieluinen juttukumppani ja että ns. kemiat kohtaavat.

Tarjoamme jokaiselle asiakkaalle yhden ilmaisen tutustumispuhelun (25 min), jonka aikana asiakas ja puhelinystävä voivat tutustua alustavasti toisiinsa. Palvelun ostopäätöksen voi tehdä tutustumispuhelun jälkeen. Mikäli kemiat eivät kohtaa, niin palvelua ei tarvitse ottaa käyttöön.

Mieluusti tarjoamme myös puhelinystävän vaihtoa. Ensimmäisen tutustumispuhelun jälkeen palvelu on kuitenkin jo maksullinen, vaikka kyseessä olisikin uusi puhelinystävä.

Kyllä voit. Palvelu voidaan joustavasti räätälöidä sekä yhteydenottojen tiheyden että puheluiden keston mukaan.

Hinnastossa on esimerkkipaketteja, mutta muutkin vaihtoehdot ovat mahdollisia. Ota yhteyttä ja kysy tarjousta.

Valitettavasti puhelinystävä palvelusta ei saa kotitalousvähennystä, koska palvelua ei fyysisesti toteuteta asiakkaan kotona.

Soitamme sovittuna aikana asiakkaalle ja mikäli hän ei jostain syystä vastaa, soitamme hetken kuluttua uudelleen.

Tarvittaessa jatkamme soittoyrityksiä sovitun puhelinajan puitteissa ja informoimme omaista, mikäli yhteyttä ei saada sovitun ajan puitteissa muodostettua.

Teemme kanssasi sopimuksen palvelusta ja voimme sopia, että sinulle tai jollekulle sopimuksessa nimetylle omaiselle ilmoitetaan aina, jos huoli herää.

Halutessa pienen palautteen saa jokaisen kuukauden lopussa sovitusti, joko sähköpostilla tai tekstiviestillä. Asiakkaan kanssa käytyjen keskustelujen sisältöjä ei raportoida, jotta Asiakas voi jutella rennommin asioista. Niistäkin, jos huoli nousee – viestitään.

Puhelinystävät ovat tehtävään perehdytettyjä tai kurssin käyneitä henkilöitä, joilla on kokemusta ikääntyneiden kanssa toimimisesta.

Pääasiallisesti kielenä toimii Suomi tai ruotsi, mutta myös muita kielivaihtoehtoja voi kysyä.

Kysy lisää palvelusta
Toivottu yhteydenottotapa*

puhelinystävä, puhelin kaveri, ystäväpuhelin, juttupuhelin, seniori, ikääntyneiden palvelu, vanhukselle seuraa, ikääntyneelle seuraa, mistä ystävä? mummopuhelin, huoli omaisesta, kuka soittaisi läheiselleni? yksinäisyys, Iäkkään yksinäisyys, seniorin yksinäisyys, vanhuksen yksinäisyys, keskusteluseura, yksilöpuhelu, teemapuhelu, ryhmäpuhelu, juttuseuraa,